Åsikt - Perfect sit

Datum: 2012-09-22 | Tid: 09:45:26 | Åsikter | 3 Kommentarer

Ni måste tycka jag är världens fjant nu men hade tänkt dra lite om vad jag tycker om olika hjälpmedel hos ryttare. Alla har väl hört talas om pefect sit? "Perfect sit, heel and shoulder" som är olika produkter som ska hjälpa ryttare att få en bättre hållning inom ridningen. Jo men vad tycker jag nu om detta då? Jag tycker det är bra och nödvändigt om man har någon form av funktionshinder eller är svag i någon kroppsdel som man själv inte klarar att stabilisera och träna upp. Annars så tycker jag man ska kunna träna fram sin ridning och på så sätt kunna rida som man vill istället för att köpa produkter som ska åtgärda sina problem och svagheter. Rider du runt med en "perfect shoulder" (som ska stabilisera upp axlar och skuldror m.m.) när du tränar och sedan åker ut på tävling där du endast rider med kavaj så har du längre ingen som gör att din hållning blir korrekt och det är väl ändå det man ska sträva efter? Att få en korrekt hållning, inte bara på träning utan också på tävling för dem som utgör den aktivitet. Det jag vill komma fram till är att fler borde träna upp sina egna kroppar och starka dem kroppsdelar som behövs så som styrketräning och kanske konditionsträning (?). Men också träna på att rida på det sätt som man eftersträvar. När jag var lite yngre till exempel tränade jag på att knäna inte skulle "stå utåt" utan vara klistrade mot sadeln och därmed blev hela hållning bättre. Den så kallade "loda sitsen". Jag tränade alltså jättemycket på det och det sitter fortfarande i. Ofta är vi människor väldigt bekväma och gör det som är så lätt som möjligt för oss. 
 
Vad tycker ni? Är det bara ett onödigt tänk hos mig?  Ingen aning om produkterna är bra men tänker lite vad resultatet blir när man slutar använda produkterna? 
Bildkälla 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Jag håller med dig! Jag tycker också att man ska försöka förbättra sin sitts genom att träna på det lixom. Det är ju fusk att använda såna där hjälpmedel. Och det kostar onödigt mycket pengar också.

Svar: Kul att du håller med :).
Wilma None

2012-09-22 @ 12:09:32
URL: http://ponnyliv.blo.gg
Postat av: Lisa Axelsson

Kan ju absolut ingenting om det där, men borde inte kroppen bygga upp muskler efter hållningen om man använder den mycket?

Men i övrigt tycker jag att sits är överskattat. Man ska anpassa sig till hästen, finns ingenting som säger att hästen går bättre för att du sitter i den traditionella hållningen.

Svar: Jo det är ju ganska logiskt men jag tänker om man tar av en av produkterna så sitter inte hållningen i och det är väl det man fortfarande eftersträvar? haha
Håller med. Också det jag försökte få ut. Att man tränar upp sig genom att rida eller träna sig själv på det sätt man vill rida sin häst :).
Wilma None

2012-09-22 @ 23:25:31
URL: http://lisaaxelssoon.blogg.se/
Postat av: Mika

Måste ba lägga i mig lite nu, jag håller med dig vad du skriver till en viss del och jag ska inte försvara dom MEN genom att använda västen tränas muskler som annars inte tränas. När man sen tar av västen så blir de ju "korrekt" position, sen vet jag ju självklart inte om det stämmer eller om det funkar xD

Svar: Helt ok att komma med åsikter. Haha :D. Jaha, det visste inte jag. Vilka muskelgrupper då?
Wilma None

2012-09-23 @ 12:06:34
URL: http://miikas.blogspot.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback