Trickträning

Datum: 2012-05-28 | Tid: 21:01:28 | Åsikter | 3 Kommentarer

Har fått väldigt många frågor angående trickträning och det är ett flertal som tror att det finns någon magisk formel som lyder "Så här får du din häst att stegra och ligga". Vilket är helt fel! 
Jag kunde egentligen ingenting och trickträning för två år sedan. Jag kollade ponnyakuten 1 som många andra gjorde. Jag blev impad på vad Tobbe kunde göra med sin guldiga häst så jag testade mig fram med Tose som då höll på att läka från sin skada när han var halt.

Jag hade väldigt bra kontakt med en vän till mig. Lisa. Vi gav tips till varandra och skrev hela tiden på msn om hur det hade gått och vilka framsteg vi gjorde. Så dels har jag henne att tacka. Men än en gång. Det var inte så att hon skrev: gör såhär så kommer han stegra. Verkligen inte!

Stegra var det första riktiga tricket som Tose kunde på kommando då han var väldigt lätt för att lätta i framdelen och busa. Det räckte att jag skickade honom till höger och sprang lite så stod han på bakbenen (utan att vara dominant). Sedan blev jag jätteförvånad och ropade på min syrra. - Kolla han kan stegra på kommando.

Resten av våra trick har kommet med tiden. Jag har testat mig fram i allt. Det enda tricket som jag inte lärt Tose är puss som Lisa gjorde (vilket jag glömt).

Tose och jag har haft baksteg och framsteg. Ibland har det verkligen inte gått och ibland har det gått som en dans. Ett tag förvann motivationen och innan det kunde han löslongeras med väldigt pigg vilja.

Kommenterar man och frågar: "Hur lärde du honom att stegra?" är man inte redo för att lära in ett sådant trick som stegra. Trickträning kommer när man är redo.

Mina tips är att testa dig fram eller vänta tills man är redo. Kanske kan du släppa din häst i en inhägnad. Studera honom. Försök att få din häst att hitta lite intresse hos dig. Kanske börja med följa john och lite longering?

Ett flertal trick kom med tiden och som Tose gjorde självmant som jag sedan berömde och satte kommando på.

Trickträning ska vara roligt! Kräv inte för mycket och har inte för stora förväntningar. Trickträning handlar om tajming, berömelse och vila.

Frågar du hur man gör är du inte redo. Låt det komma!

Kommentarer
Postat av: Lisa Axelsson

Haha så små var vi <3333

Kul att jag faktiskt kommer ihåg när jag lärde honom puss, nu när du säger det!



Och håller med dig angående tricken!

2012-05-28 @ 23:44:00
Postat av: fanny & Filippa-hästblogg

Söta bilder♥

2012-05-29 @ 14:43:31
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se/
Postat av: Cicci

Det är fantastiskt att du har lärt honom så många fina trick! har bara en fråga: hur "belönar" du Tosh? Godis, klappar, ord, klicker...?

okej, en fråga till: Är han lite arab? Har själv en halv arab som är väldigt smart men inte så posetiv till arbet/trickträning och det ända jag lyckats lära honom är puss, några tips på hur man kan motivera hästen till att lyssna/föröska?



Tacksam för svar! älskar bloggen <3

2012-05-31 @ 20:02:45
URL: http://ciccicarlssons.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback