Tillit

Datum: 2012-07-03 | Tid: 19:58:14 | Åsikter | 2 Kommentarer

Satt och funderade lite på vad jag skulle blogga om och kom in på ordet tillit. Det låter väldigt sjäkviskt eller konstigt detta men jag och Tose har faktiskt ett speciellt band till varandra. Har aldrig tyckt det innan men när jag och Amanda var ute och red så svarade hon på en fråga. -"Men du litar mer på Tose". Och ja, det gör jag verkligen! Jag kan släppa honom i full galopp ute i skogen utan att känna att det kommer sluta dåligt, för jag litar på honom. 
Jag kan låta han stå stilla i stallgången och stå själv framför mig när jag ska stänga stalldörren bakom mig för jag att jag tror på honom. Jag säger inte att detta funkar i alla lägen men i vissa situationer där många andra skulle tänka efter vad som är rätt och fel vet jag att jag kan för jag har tilliten till honom att han klarar sig. Och jag brukar inte utsätta honom för sådant som är försvårt för honom (och mig dessutom) att hantera. 
 
Tillit är en väldigt viktig nyckel till god hästhantering. Att kunna ha förtroende för en häst innebär inte att man måste träna NH eller trickträna. Förtroende och tillit behövs i all hästhantering och i alla ridgrenar. 
Vissa situationer när hästen vägrar gå framåt eller stannar på ett hinder (till exempel) dömmer ofta ryttare att hästen är dum, men i grund och botten har egentligen ekipaget brist på fötroende till varandra. Finns också där undantag. Försöker inte dra allt över en linje utan finns givetvis andra saker som kan påverka ett visst beteende som smärta (till exempel). 
 
Just varför förtroende mellan häst och människa är så viktigt för mig är för att jag inte tror saker och ting skulle fungera utan det. Jag skulle inte kunna rida en häst sju dagar i veckan och endast bara träna själva ridningen uppifrån ryggen. För tilliten och förtroendet börjar från marken.
 
What to do? Hur får man tillit till en häst och hur för hästen förtroende till dig? 
Träning och tid skulle jag säga. Att bara umgås med hästen, gå promenader, longera, rykta och givetvis utföra olika sortes sammarbetsövningar. Ge det tid, umgås, ju närmre du kommer din häst och ju mer tid du ger den lär du känna den ännu bättre. På så sätt får även hästen chans att kunna lära känna dig. 
 
Hur ser ni på detta med fötroende? Är det viktigt att kunna ha förtroende till sin häst och att hästen ska kunna ha det till tillbaka? Vad krävs? Hur tränar ni upp erat förtroende till era hästar? Dela gärna med er!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Oline

Har bara en sak att säga, äkta tillit/förtroende går inte att träna fram.

Bra text Wilmis!

Svar: Okej :). Tack eller något :D.
Wilma None

2012-07-03 @ 20:43:05
Postat av: Josäfin :>

Bra skrivet!

Svar: tack :)
Wilma None

2012-07-05 @ 16:28:20
URL: http://jossanamigo.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback