Two weeks left

Datum: 2012-08-18 | Tid: 21:53:09 | Allmänt | 3 Kommentarer

Idag är det två veckor kvar till min och Toses första show som håller hus i Bratteborgs ridhus lördag den första semptember där showen drar igång klockan elva. Det börjar närma sig alltså. 
 
Idag så tog jag först in och pysslade lite med Tos i boxen, borstade, lyssnade musik, (eller ja en låt gick på repeat hela tiden) och försökte noppra bort alla dem hemska gula flugäggen som hamnar på benen. (Kill them with fire!!!) 
 
Sedan red jag ner till banan med repgrimman och tränade honom lite där. Började att rida honom idag. Blev bara skrittarbete men kändes att det behövdes. Tose var lite tjurskallig idag. Inget bjud framåt och skulle göra tvärt emot vid något tillfälle och inte ge sig. Ville jag svänga höger (bort mot grinden) då ska Tos gå åt andra hållet ;). Handlar inte om att vinna eller förlora utan att sammarbeta. Men över lag tycker jag det gick det bra. Helt okej bra. Han var som sagt lite seg så det var inte så kul att sitta på honom idag, lite därför det bara blev skritt en bra stund. Tränade lite volter vilket gick fint. Lyssnar bra på vikhjälper och ytter skänkel.. Har faktiskt börjat att belöna med godis uppe från ryggen också för att få upp ännu mer motivation på honom men vet inte riktigt om det hjälper då han förväntar sig för mycket vid fel tillfällen (vilket händer om man belönar). Så blir lite fel signaler samtidigt som det kan vara effektivt. 
 
När jag kände mig nöjd så blev det lite träning från marken. La mest fokus på att arbeta med rakspåren bredvid mig men Tose var inte riktigt på humör så försökte peppa på honom och leka fram lite energi. Folk som såg mig undrade nog vad tusan jag höll på med som hoppade och skuttade runt honom. Funkade efter ett tag då han kom igång lite och avslutade med en raksträcka som innehöll galopp, trav, galopp, trav, utan att han själv avbryt såfort man sa ett längre ord. Haha. Han förväntar sig liite för mycket och jag har plockat bort klickern (bara för att) så nu berömmer jag direkt med rösten när det är bra och ger honom godis så det ser ut som han hugger efter godis varje gång :'). Haha! (När jag klickar stannar han upp och inväntar godis.) 
 
Känslan från marken var lång bortom bra men orden sen Lisa var här att sluta när han hittat bjudningen oavsätt om det är efter fem minuter eller efter en halvtimma. Så det gjorde jag bra men känslan, nope, ingen bra!
 
Skrittade sedan hem en runda på tio minuter till stallet igen. Tog in honom i stallet och bad om flema med lite lucernpellets som belöning (som jag testade av Lisa) och jisses vad det gillades så valde at gå ut i korallen en stund där han svarade upp riktigt bra. Trickade jätteduktigt och stegrade jättefint osv. Dock har han blivit lite tiggig då jag belönat hur mycket som helst det senaste tiden men det går givetvis att träna bort som med mycket annat. Känslan var i alla fall mycket bättre och Tose kändes mycket piggare trots att vi inte hittade något flow i "rakspåren" alls. 
 

Kommentarer
Postat av: fia

Bilden är såååå fin! Lycka till på er show :D

Svar: Det är fiin ja, tack :D.Jag får hoppas showen går vägen. haha. Men ska bli kul :D.
Wilma None

2012-08-19 @ 10:24:35
Postat av: Cicci

Wow, lycka till! Säg till om ni kommer till Stockholm/huddinge nån gång ;)

Svar: Tack :D. Ja det gör jag. Haha :)
Wilma None

2012-08-19 @ 18:29:31
URL: http://ciccicarlssons.blogg.se
Postat av: Lisa Axelsson

Så härligt att det verkar funka med lucernpellets, har du skaffat en säck? :D

Svar: Ja, fast det funkade dock inte lika bra igår. Men tror att han börjar tycka att banan blir lite tråkigt :/. Nope men jag ska. Fast har noll kronor :(. Lönen kommer inte förens framåt nästa månad :<.
Wilma None

2012-08-20 @ 02:21:33
URL: http://lisaaxelssoon.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback