Gårdagen

Datum: 2012-08-21 | Tid: 13:36:00 | Allmänt | 5 Kommentarer

Igår så var jag och Amanda på Ekholmen.
Fick äntligen mitt första träningpass med hingsten i repgrimma och rep. Var väldigt ovant att först träna eller ja över huvudtaget hålla på med en så stor häst. Själva träningen på banan var väldigt kravlös. Hade honom lite på volt i vänster varv och försökte byta (varv) men det vill han inte så istället skulle han gå på mig och då fick jag makera att det inte var okej. Annars hade det säkert kunnat gå illa då han bara fortsatte att gå på mig och till och med lyfte en gång men det redde vi ut. Hans ägare sa att det var ett typiskt hingstbeteende. Sen var han väldigt närgången av sig också men fick han till och med i galopp och han var trots allt lite busig i alla gångarter och skulle naffsa (lek) när vi stod stilla. Haha. Busen! Storgillar verkligen honom. Hoppas jag får fortsätte jobba med honom. Kan vara väldigt lärorikt för mig och framför allt roligt!
Sedan åkte vi hem och jag släpptes av vid stallet. Tose fick gå i skogen på en längre runda. Alla rundor blir länge när man rider själv känns det som så egentligen var den inte jättelång ;). 
Han var lite seg i början och skulle vända och slingra sig fram. Var rejält ömfotad ett tag. Så himla tråkigt att det ska behöva vara så. Men ska se om jag kan hjälpa honom genom att köpa ett par heltäckande boots. Löser inte problemet i sig då han inte har friska hovar. (Lisa har kollat på dem som har gått kurs.) 
 
Annars så gick ridturen helt okej. Jobbade mest på galoppfattningar. På hemvägen försökte jag samla upp honom och få en rundare galopp för att kunna arbeta lite vilket gick fint! Blev lite stissig på hemvägen men han hanterade det riktigt bra. Behövde bara ta ytterst lite i handen när han inte lyssnade. Blev mycket tänkade träning för honom idag då jag aktiverkade honom med övergångar hela tiden. Nyttigt! 
Brist på bilder. Känner att det är dags för en fotografering både från rygg och mark. Har dock bilder som jag gärna lägger upp flera gånger om. Denna ovan till exempel. Hur fin som helst som Sabina fotat. 
 

Kommentarer
Postat av: Emma - hästblogg

grymt fin blogg du har! Bloglovinbyte?:D

Svar: Gör inte byten men tack så mycket :).
Wilma None

2012-08-21 @ 16:01:10
URL: http://crystallheart.blogg.se
Postat av: lisaaxelssoon.blogg.se

Haha jag har inte gått utbildning? :o bara en helgkurs! Väldigt stor skillnad.
Och det där med närgången har ingenting med hingstar att göra. Väldigt tråkigt att folk får den uppfattningen. Är ju väldigt olika beroende på individ. Gino har aldrig någonsin gjort något liknande till exempel, och han är den äldsta hingsten.

Svar: Jaha du tolkade det olika men ändrade nu ^^. Tänkte det var lite samma sak men utbildning kanske är lite mer långvarigt.
Jo, men alltså försökte skriva skillnad på det hon sa att han gick på en och att jag tyckte han var närgången. Tänkte faktiskt på det när jag skrev.

Jag tror det blir lite annorlunda hur man tränar också. Det hon menade som ett "typiskt" hingstbeteende var att han fortsatte gå på en när man försökte hindra honom. Det kan tolkas som närgången, eller ja det är närgången men det var inte det hon beskriv som beteende. Men jag håller med dig!
Wilma None

2012-08-21 @ 16:46:51
URL: http://lisaaxelssoon.blogg.se/
Postat av: lisaaxelssoon.blogg.se

Äldsta hingsten här hemma*

2012-08-21 @ 16:47:34
URL: http://lisaaxelssoon.blogg.se/
Postat av: Sabina

Vi får se till att ta en ny fotografering snart? :D

Svar: JAAAA :'D. Haha trodde aldrig du ville komma tillbaka efter senaste xD.
Wilma None

2012-08-21 @ 20:30:57
URL: http://isbitarna.se
Postat av: Linda

Vad fina ni är! Jag avgudar din blogg. Unikt och så himla fint!

Svar: Åh tack snälla :'D.Det är detta som får mig att fortsätts blogga <3
Wilma None

2012-08-21 @ 21:57:36

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback