Åsikt - Problemhästar

Datum: 2012-04-16 | Tid: 17:13:49 | Åsikter | 1 Kommentarer

Problemhästar. Vilka är dem och varför?
I dagens samhälle ser människor fullt av problemhästar. Ponnyakuten är ett exempel. Men jag ser faktiskt inga problem hästar. Dem hästar som i andras ögon kallas problemhästar är för mig hästar som vågar visa känslor.
Varför uppstår problem som alltid tolkas vara hästens problem som gör den själv till ett problem?

Jag tror att allt som händer har en mening. Allt händer för en orsak. Ett vardagligt problem kan vara allt från att hoppa vattenmatta, lämna stallet eller hoppa ett hinder. Ja vad som helst iprincip. Men vad ligger egentligen bakom att ett problem uppstår bortsätt från att hästen är totalt dum i huvudet? När problem i ridsportvärlden uppstår använder många sig av bestraffning och pressar fram ytterligare saker vilket är helt fel.
Om det uppstår ett problem, vad ska man göra? Jag brukar stanna upp och ställa mig själv frågan. Varför gjorde min häst så?
Sedan kan det finnas hur många förklaringar tilll det som helst, men tänk steget längre. Om vi tar första exemplet med vattenmattan. Kan hästen vart med om någon tidigare upplevelse som gör att han tolkar vatten som fara? För lite tillit till sin ryttare eller att din häst helt enkelt inte vill hoppa vilket kan vara en orsak som människor ofta blundar för.
Om jag inte stannar upp brukar jag alltid fundera efteråt och verkligen försöka veta varför och hur jag ska agera nästa gång något liknande uppstår. Det kan finnas såå många anledningar mer än att just din häst är dum. Sätt dig in och föreställ dig hur det skulle kunna vara att vara häst. Är det verkligen så lätt att förklarar något när man hela tiden blir nedstämd när man vill säga något?
Och för dem hästar som får negativ förstärkning, ofta snabbt och med våld. Hur mår dem i själen? Att hela tiden brytas ner. En häst som sporras och piskas som inte vill hoppa men som sedan hoppar ändå efter tillsägelse. Hur blir självkänslan i den hästen? Lågt skulle jag tro. Det ska vara kul för hästen själv som individ och inte bara tillfredställa människan. Tänk på det!
Hur vackert är det att bli placerad/vinna om detta ligger bakom det?

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej Wilma, och grattis! Du blev vinnaren i tävlingen om ett tagelarmband :)

Du kan väl maila vilken modell du vill ha, så skickar jag mer information över mail.



Ha en fortsatt fin kväll!

2012-04-16 @ 20:08:02
URL: http://juliaeldh.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback