Åsikt - Bett

Datum: 2012-04-15 | Tid: 10:45:44 | Åsikter | 3 Kommentarer

Har inskaffat en ny kategori på bloggen som lyder "åsikter". Hade därför tänkt komma med några åsiktsinlägg imellan åt för att få lite variation i bloggen.

Första åsiktsinlägget kommer handla om variation av bett i hästvärlden.
För några månader tillbaka sedan har jag känt att det har blivit jätte populärt att variera bett till sin häst. Men låter det inte logiskt? Att variera är ju jättebra? Eller? Jo det tyckte jag också, så varför inte?. Jag varierade på tredelat, hackamore och westernstång men också helt löst och med regrimma. Men om man tänker lite mer allmänt just kring ridsporten. Där skiftas det mellan flera olika bett. Läst på lite olika bloggar med olika inriktningar av ridgrenar där ett flertal byter bett. Grejen är den att jag har tänkt efter och funderat lite och bytt tankehåll om man kan säga så.
Det högra hållet är mycket för att byta och variera medans jag tänker mot det vänstra hållet. Varför inte använda något som sin häst verkligen trivs på? Har också läst på bloggar att en del bett inte funkar särskilt bra men ändå rider dem på dom just för att variera. Är det rättvist mot sin häst?. Att rida på något som hästen tycker är obekvämt? Nej jag tycker faktiskt inte det.

Men det är inte så att jag har något emot att byta bett över lag såå. Ska förklarar mig själv lite så det inte blir dubbelmoral här. Stångetbettet använder jag bara när jag rider "western", alltså på längre tyglar vilket oftast blir på bana eller åker. Hacket använder jag vid uteritter då Tose kan blir het och det minsta som då ska ta "stryk" är munnen. Händer att hacket byts ut mot stånget också beroende på hur det går när jag rider. Går det dåligt på stånget byter jag hellre ut det till hacket. Sen har vi det tredelade, det red jag mycket på innan men är inte helt säker på om Tose är helt hundra på det då han biter mycket på det.
Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till. Jag har inget emot att byta bett men jag tycker det är fel att variera såpass att det stör hästen och bara skapar problem.

Något som jag kan tycka vara klokt är att variera på sitt vanliga bett och bettlöst (om hästen nu trivs bettlöst). Alternativ hack för att låta munnen "vila" helt enkelt. Kontrollen för ett ekipage sitter väl ändå inte bara i munnen? Tror allt av sitsen har en inverkan i det också. 

Kommentarer
Postat av: Elsa

När du rider Tose i repgrimma, vad har du då för rep, eller han du tyglar ? ;) Vad rekommenderar du ?

Sen lika vad du har för arbetsrep när du träna Tose från marken och när du rider han bara i halsring :)?

2012-04-16 @ 12:18:05
Postat av: fia

Agreeeeeeee :) Misty älskar sitt stång och gapar efter det när man ska tränsa henne, men byter gärna till hack för jag tycker det är trevligare att rida på, och hon gick mycket på bosal när hon var yngre så det blir lite samma sak ju och hon gillar det också. Byter aldrig till bett hästarna inte gillar, finns ingen anledning? Som att jag ska ha på mig världens fulaste tröja jag inte trivs i men har den för att variera lite hehe..



Och Nemo får gå utan bett och i halsring ibland när vi leker, eller grimma/hack/snaffle för den delen hehe, han tar allt utom vissa stångbett han inte gillar, så använder inte dem!

2012-04-18 @ 10:18:19
URL: http://sofialindeberg.blogg.se/
Postat av: alva

svar; jo jag förstår att du tränat super länge! hur långt tog det? <3

2012-05-17 @ 15:27:08
URL: http://hastalva.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Webadress:

Kommentar:

Trackback